Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Det tror jag inte finns någon än som sagt. Det kommer vara 2 läger tills det finns riktigt bekräftat. Jag tog det som att det va som hen sa till mig också för att den som filmar inte pratar skånska alls o MGM2 är uppvuxen i Västerås. Iofs hör jag inte exakt vilken dialekt personen som sitter på o slår har heller skriker ju mest att BO ska ta bort sina händer o sluta skydda sig… 💔
R pratar skånska. Det går att höra i ett klipp på hennes gamla tiktok. Det är R som sitter på Emilia och M som filmar.
Citera
2024-08-05, 19:03
Medlem
i.doserings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Absolut tror jag att det stämmer... delvis.

Men - det finns fler filmer och i dem så turas de om att filma.

Så bara för att 13-åringen inte erkänt ännu att hon filmat betyder det inte att hon inte gjort det - eller hur?

Så det "vi ser nu" är inte helheten utan fragment.
Man bör inte skapa sig en helhet av sanningen utan alla delar.

Ok. Har noll koll på övriga filmer. Såg den första och blev lite sekundärtraumatiserad av den. Vet heller inte vilken film Expressen syftar på. Jag är luttrad men fixar inte se några andra.
Kan säkert vara så att de kanske turats om att tortera vs filma. Har ingen aning. 😔
Är det någon som har koll på hur långt händelseförloppet är? Någon som försökt sig på en gissning? Tänker för Emilias del, att en utdragen tortyr (och ja, jag vill nog kalla det tortyr) borde vägas in i straffet. Den skräcken Emilia kände är svårt att ens föreställa sig.
Citera
2024-08-05, 19:03
Medlem
Citat:
100%, enorm beundran för henne.

De kallar varandra mamma/pappa hela tiden med.

SoSo - Mamma - "the nurturer"
MGM1- Pappa - "the diciplinarian"

I.e. spekulativt och simplifierat:

Det verkar som 13-åringen inte direkt haft en "mamma" som gett henne det som mammor bör.
Hon lär känna Soso som tar henne under sina vingar och "ger det som saknats".

Inte för att jag tror Soso har ett empatiska ben i sin kropp, utan för att hon ser att här har hon en liten admirer som hon kan styra.

Den lilla soldaten/"pappan" som kan dicipliner den som vågat kränka henne och hennes roll/position och kalla henne hora.

Det kan ju vara så att det räcker för R att Soso ger henne lite uppmärksamhet. Sen har hon nån som gör allt för henne.
Citera
2024-08-05, 19:05
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
R pratar skånska. Det går att höra i ett klipp på hennes gamla tiktok. Det är R som sitter på Emilia och M som filmar.

Syftar du på hennes Tictoks för snart 5 år sedan?
Citera
2024-08-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen

Ja så tolkade jag det också!
OBS! Utifrån långa klippet på 40sek. Även det jättekorta på 8sek är det samma som filmar.

Men finns det flera andra klipp när dom byts av så har jag ingen åsikt om det.
Min kommentar gällde det långa klippet om vem som gjorde vad just då. O om nu MGM2 själv sagt att det är hon som filmar o sedan skickat vidare så stärker det ju den teorin.
Senast redigerad av 1891-019 2024-08-05 kl. 19:08.
Citera
2024-08-05, 19:07
Medlem
Citat:
Och det är jättebra att domstolarna börjat öppna ögonen. Borde bara ske i större utbredning och längre straff.

Men 4 år - lagom....För mord?
Där delar vi inte samma åsikt

Jag tycker att det bör vara åtta år för sluten ungdomsvård under 18 år. Detta pga att straffet för mord är 16 år i utgångspunkt då man är över 18 år.

Citat
Den nya lagstiftningen trädde i kraft den 1 januari 2020. I rättsfallet ”Mordet med kökskniven” (NJA 2021 s. 32) uttalade Högsta domstolen att efter lagändringen 2020 får utgångspunkten för straffvärdet vid mord anses vara fängelse i sexton år. I "Mordet med kökskniven" (NJA 2021 s.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord
Citera
2024-08-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.dosering
Ok. Har noll koll på övriga filmer. Såg den första och blev lite sekundärtraumatiserad av den. Vet heller inte vilken film Expressen syftar på. Jag är luttrad men fixar inte se några andra.
Kan säkert vara så att de kanske turats om att tortera vs filma. Har ingen aning. 😔
Är det någon som har koll på hur långt händelseförloppet är? Någon som försökt sig på en gissning? Tänker för Emilias del, att en utdragen tortyr (och ja, jag vill nog kalla det tortyr) borde vägas in i straffet. Den skräcken Emilia kände är svårt att ens föreställa sig.

Det var tydligen 3 timmar från det hon klev av tåget till poliserna upptäckte henne.
Så tortyren kan ju ha hållit på en stund.
Men ju längre tid det har tagit så har risken varit större för upptäckt. Så det kan ju ha gått fort oxå.
Citera
2024-08-05, 19:14
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.dosering

Skulle gissa den på 40 s som fanns/finns här inne.

Hon kom ju fram (BO) till stationen vid 20.00.
Sen påstås det att hon och Mel@k gick bort till bangården som tar ca 30 min.

Om de började misshandla BO kort efter det så kan det ha pågått i högst 3 timmar då polisen på patrull fann E ca 00.30-ish.

Och ja, det var utdragen tortyr, man får inte kalla det något annat.

Jag mår fysiskt illa när jag ens försöker föreställa mig vad den lilla tjejen måste känt både fysiskt och psykiskt 💔
(Och då jag inte vill gå in i en Tourettes-rant om vad jag tycker om mördarna så sätter jag punkt här).
Citera
2024-08-05, 19:15
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Det kan ju vara så att det räcker för R att Soso ger henne lite uppmärksamhet. Sen har hon nån som gör allt för henne.

Absolut.. behövdes nog inte mycket mer än en kram.
Citera
2024-08-05, 19:16
Medlem
Någon som sitter på Sosos LVU dom?
Citera
2024-08-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag tycker att det bör vara åtta år för sluten ungdomsvård under 18 år. Detta pga att straffet för mord är 16 år i utgångspunkt då man är över 18 år.

Citat
Den nya lagstiftningen trädde i kraft den 1 januari 2020. I rättsfallet ”Mordet med kökskniven” (NJA 2021 s. 32) uttalade Högsta domstolen att efter lagändringen 2020 får utgångspunkten för straffvärdet vid mord anses vara fängelse i sexton år. I "Mordet med kökskniven" (NJA 2021 s.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord

När det gäller grova brott o det ska bestämmas hur lång tid en ungdoms straff (LSU) ska bli så räknar domstolarna 1/3 eller 1/4 av tiden som straffet ger en vuxen i fängelse.
DVS: skulle ett mord inräknat alla omständigheter för en vuxen ge 16års fängelse ska straffet bli 4år sluten ungdomsvård. Vilket är maxstraffet för LSU.

Jag tycker inte det ska gå att dömas till mer än 4år LSU för dom personerna ska inte vara på SIS när dom är runt 20år o över! Vilket det blir om maxstraffet där förlängs.

Då är det bättre med riktiga fängelsestraff till ungdomar som begår så pass grov brottslighet.

Edit: tror även att strafflängden på ”riktiga fängelsestraff” som några ungdomar blivit dömda till sista året räknas ut på samma sätt.
16år fängelse för vuxen = 4års fängelse för ungdom.
Citera
2024-08-05, 19:19
Medlem
Förstabfilmen kom ju relativt snabbt, sen tog det ett tag innan 8 sek filmen. Sen dom andra filmerna verkar svårare att få fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in