2016-02-02, 21:23
  #118417
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Domen i det fallet kom några månader innan den artikeln du länkade till. Men ja det kan ju också vara så att försvarets yrkanden också räknas för då har ju den åtalade fått försvara sig mot de får man ju anta.
Precis. Snårig juridikdjungel!
2016-02-02, 21:25
  #118418
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är rätt säker på att det är rubriceringar om grövre brott de ska få försvara sig mot. Varför tror du inte åklagaren garderade sig med dråp i lisamålet?
Läs kommentarerna till artikeln.

http://www.dagensjuridik.se/2014/06/...ttsrubricering

"Fd domare ons, 2014-06-11 15:11

Nej, det är inget rättegångsfel att domstolen väljer en annan rubricering än den som åklagaren åberopat, oberoende av om denna är skärpande eller mildrande i förhållande till åklagarens rubricering (jfr 30:3 RB). Vad som utgör en kränkning av EKMR är att domstolen gör detta ex officio utan att ha gett den tilltalade möjlighet att argumentera rörande den rubricering som domstolen funderar över. Jfr NJA 2003 s. 486 och 2004 s. 757."
2016-02-02, 21:26
  #118419
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tror att jag har rett ut det nu.

Det verkar som att domstolen kan välja att lystra till antingen försvarets eller åklagarens yrkanden, men domstolen har inte rätt att välja en helt egen brottsrubricering.
SR P4 Gävleborg: Gävlebo dömd för sexuellt utnyttjande av barn
Citat:
Under rättegången yrkade åklagaren på att mannen skulle få fem års fängelse för våldtäkt mot barn, men enligt tingsrättens dom ska gärningen bedömas som sexuellt utnyttjande av barn.

Tingsrätten motiverar den ändrade rubriceringen med att den sexuella relationen varit frivillig från flickans sida.
2016-02-02, 21:29
  #118420
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Läs kommentarerna till artikeln.

http://www.dagensjuridik.se/2014/06/...ttsrubricering

"Fd domare ons, 2014-06-11 15:11

Nej, det är inget rättegångsfel att domstolen väljer en annan rubricering än den som åklagaren åberopat, oberoende av om denna är skärpande eller mildrande i förhållande till åklagarens rubricering (jfr 30:3 RB). Vad som utgör en kränkning av EKMR är att domstolen gör detta ex officio utan att ha gett den tilltalade möjlighet att argumentera rörande den rubricering som domstolen funderar över. Jfr NJA 2003 s. 486 och 2004 s. 757."
Jag har läst och vidhåller att HR teoretiskt kan döma NB för griftefridsbrott.
2016-02-02, 21:33
  #118421
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SR P4 Gävleborg: Gävlebo dömd för sexuellt utnyttjande av barn
Jag tror att vi måste läsa både försvarets och åklagarens yrkanden för att kunna bedöma den domen. Journalister har en förmåga att utesluta mycket när dom skriver sina artiklar. Det ska vara kortfattat och lättläst, enligt dom.
2016-02-02, 21:36
  #118422
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har läst och vidhåller att HR teoretiskt kan döma NB för griftefridsbrott.
Hur ser IR's yrkanden ut?

Vi får hoppas att nån juridikkunnig kommer och räddar oss.
2016-02-02, 21:41
  #118423
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hur ser IR's yrkanden ut?

Vi får hoppas att nån juridikkunnig kommer och räddar oss.
IR yrkar på frikännande endast.

Någon som utger sig för att vara juridikkunnig har varit här redan.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Xenia har faktiskt rätt i att scenariot han beskriver är juridiskt möjligt. I den faktiska verkligheten, dvs utifrån målets faktiska omständigheter, torde vi däremot kunna avskriva det som ett rimligt alternativ. Den åtalade har inte själv hävdat något sådant och försvaret har inte kunnat presentera ett enda pyttetlitet bevis som pekar mot att brottet skulle ha kunnat begås av någon annan gärningsman. Inte heller har dödsorsaken (mord) varit föremål för ifrågasättande.

Jag skulle - trots allt - inte ha vågat slå vad om att pensionera mitt MrFold-konto för alltid om det inte blev fällande dom i målet före förhandlingarna i tingsrätten startade. Men jag vågar däremot lova att MrFold går i Flashback-pension om Hovrätten dömer NB enbart för brott mot griftefriden till 2 års fängelse.
Men vi lär knappast se någon lösning på tvisten i domen på måndag. Jag var säker på fällande morddom i TR, och bara lite mindre säker nu. Förklaringsbördan ligger NB i fatet.
2016-02-02, 21:51
  #118424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är inte sant.

Dom hade en månads semester per år hos Arne.

Det är sanningen.

EDIT. Verkar vara obekant för dig. Sanningen, då ...
2016-02-02, 21:52
  #118425
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har läst och vidhåller att HR teoretiskt kan döma NB för griftefridsbrott.
Ja det är ju inte omöjligt att det har kommit upp nån gång. Det vore ju snarare konstigt om inte griftefridsbrottet nämnts under hela rättegången. Kroppen har ju förflyttats (längre än vad jag trodde) och sen tryckts in i ett skåp så det borde ju vara ett griftefridsbrott. Och om den rubriceringen har nämnts i något sammanhang under rättegången så borde man också kunna döma på den. Men som sagt så är det bara i teorin för här lär det bli livstid för mord utan att passera gå.
2016-02-02, 21:53
  #118426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
IR yrkar på frikännande endast.

Någon som utger sig för att vara juridikkunnig har varit här redan.

Men vi lär knappast se någon lösning på tvisten i domen på måndag. Jag var säker på fällande morddom i TR, och bara lite mindre säker nu. Förklaringsbördan ligger NB i fatet.

I andra hand begärs att straffet nedsätts.
2016-02-02, 21:56
  #118427
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tror att jag har rett ut det nu.

Det verkar som att domstolen kan välja att lystra till antingen försvarets eller åklagarens yrkanden, men domstolen har inte rätt att välja en helt egen brottsrubricering.

Då tror du fel. 'XeniaOnatopp' har helt rätt i att man kan bli dömd för allt som ingår i en gärningsbeskrivning, inte bara den rubricering som åklagaren har tänkt sig.

Den här frågan har varit på tapeten i andra stora krimtrådar, som Marinafallet etc. Finns ju några praktiska exempel också på löst folk som åtalats för mord men bara blivit dömda för 'griftefrid', mordet på Anders Regnström 2005] etc.
2016-02-02, 22:01
  #118428
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
I andra hand begärs att straffet nedsätts.
Det har jag förträngt. Men ändrad brottsrubricering är inte begärd. I vatchareeyafallet yrkade försvaret i HR på dråp, trots att den tilltalade inte hade förklarat något som skulle motivera det, och så blev det. Gärningen i dråp och mord är densamma, det är omständigheter som skiljer. Juridik är snårigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in