Citat:
Grejen med incel-fenomenet är att det på ett individuellt plan går att lösa sin situation och ta sig ur oskuldsträsket.
Grejen är dock, vilket "jobba på dig själv och skyll inte på samhället"-debattörer inte verkar bry sig om, är att individers förmåga till förändring och förbättring inte motbevisar den verklighet som incels belyser:
Om en av de där byggarbetarna i Qatar som bygger fotbollsarenor lyckas ta sig hem till Bangladesh och där predikar över hur HAN lyckades överleva och till slut tjäna tillräckligt med pengar på arbetet, så motbevisar inte detta att arbetsvillkoren och lönen var piss och att flera av hans kollegor dog.
Grejen är dock, vilket "jobba på dig själv och skyll inte på samhället"-debattörer inte verkar bry sig om, är att individers förmåga till förändring och förbättring inte motbevisar den verklighet som incels belyser:
Om en av de där byggarbetarna i Qatar som bygger fotbollsarenor lyckas ta sig hem till Bangladesh och där predikar över hur HAN lyckades överleva och till slut tjäna tillräckligt med pengar på arbetet, så motbevisar inte detta att arbetsvillkoren och lönen var piss och att flera av hans kollegor dog.
Citat:
Hittills har väl vår tids Marie Antoinette-kopior på sin höjd repetitivt och hånfullt predikat att "sex minsann inte är en mänsklig rättighet". Detta är givetvis sant, men adresserat åt en halmgubbe/incel-karikatyr då ingen seriös människa hävdar att sex är eller bör ingå i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.
Självklart engagerar sig dock inte dessa humanister primärt i att bekämpa svältkatastrofer i Sudan eller etniska rensningar i Burma, utan är allt som oftast upptagna med de problem som påverkar den urbana övre medelklass som de själva tillhör. Självklart lever de därmed inte själva upp till de krav som de ställer på nördiga incels.
Självklart engagerar sig dock inte dessa humanister primärt i att bekämpa svältkatastrofer i Sudan eller etniska rensningar i Burma, utan är allt som oftast upptagna med de problem som påverkar den urbana övre medelklass som de själva tillhör. Självklart lever de därmed inte själva upp till de krav som de ställer på nördiga incels.
Just så. Detta är en bra reflektion över hur det ser ut, så jag finner det värt att bumpa upp citatet igen. Vet inte riktigt varför så många ska rationalisera bort dessa problem.
Angående det där med att så många papegojar "sex är ingen mänsklig rättighet" så fort någon nämner sex har jag inte förstått heller. Det är ju en uppenbar taktik att förlöjliga och sparka på folk som redan ligger ner, var är medmänskligheten och empatin där som hela tiden ska predikas om? Träffar jag någon som inte lyckas träffa tjejer så ser jag det som mitt uppdrag att hjälpa till och stötta snarare än att trycka ner dem ytterligare.
Det ironiska i sammanhanget är att personerna som påstår att dessa "incelkillar" är just det på grund av sin personlighet, är ju uppenbarligen riktiga kräk till personer själv. Deras förklaringar till incelkillarnas dåliga framgång stämmer ju uppenbart inte, eftersom det snarare är de som skriver såna saker som har brist på EQ och är dåliga personer.
Jag har inte heller numera några som helst svårigheter med tjejer, men med objektiva ögon så är de enda personerna jag kan se som är "dåliga personer" rent personlighetsmässigt de som är emot ensamma killar.
Citat:
Viktig sak du lyfter fram. Och det gäller ju fler saker än incel dessutom. Vi måste kunna se saker i samhället som både individproblem och samhällsproblem på samma gång och inte blanda ihop det.
På det här forumet dyker ju upp incels som vill ha konkreta råd. Och då kan de få det. Men i t.ex. denna tråd diskuterar vi det större samhällsproblemet. Lösningen på samhällsproblem brukar i andra fall aldrig vara att alla individer bara ska skärpa sig. Rökning, fetma och alkoholmissbruk har vi politik på gruppnivå för och den som säger "de får väl skärpa sig för fasen" räknas som en udda individ långt ute i det högerlibertarianska. Men vad gäller mäns ensamhet så får vi absolut inte se det som ett samhällsproblem.
På det här forumet dyker ju upp incels som vill ha konkreta råd. Och då kan de få det. Men i t.ex. denna tråd diskuterar vi det större samhällsproblemet. Lösningen på samhällsproblem brukar i andra fall aldrig vara att alla individer bara ska skärpa sig. Rökning, fetma och alkoholmissbruk har vi politik på gruppnivå för och den som säger "de får väl skärpa sig för fasen" räknas som en udda individ långt ute i det högerlibertarianska. Men vad gäller mäns ensamhet så får vi absolut inte se det som ett samhällsproblem.
Håller med, det är relevanta frågor. Det är därför jag tar upp steg 1 i hela debatten, att folk måste sluta döma ut ensamma personer som om det vore något fel på dem. Är något ett samhällsproblem så är det lika relevant som att det är svårt att skaffa jobb. Folk älskar att trycka ner på arbetslösa och påstå att de är lägre individer också, men även där kan problemet helt enkelt i många fall bero på otur och en konsekvens av hur samhället ser ut.
Tänk om en rik person skulle börja trycka ner på fattiga eller personer utan så mycket pengar? Reaktionerna skulle bli vansinniga! Det är dock såhär det är mot ensamma män i dagens samhälle, vilket egentligen på sätt och vis är mindre rättfärdigat.
Citat:
Det är inte dejtingexperter som säger det, det är fjantar på nätet som skriver det. Till exempel många här på forumet har jag sett gör det.
Så fort någon skapar en tråd om svårighet att träffa kvinnor så är de som magneter på att trycka ner och säga att vederbörande har något fel fastän de inte ens känner personen. Det lustiga i sammanhanget är att det med största sannolikhet är skribenterna själv som har taskiga personligheter och projicerar det på trådskaparna.
Citat:
Precis, det argumentet vill de ju inte finna sig vid för att det motsäger deras dåliga argument.
Citat:
Ofta ser jag "argument" i stil med att kvinnor liksom intuitivt kan avgöra huruvida en man är kvinnohatare eller inte. Väldigt effektivt hjälpmedel, måste man ju säga, att med intuition kunna stämpla en ful eller fattig eller nördig man som kvinnohatare.
Det märkliga, dock, är varför (exempelvis) serievåldtäktsmannen- och mördaren Ted Bundy inte detekterades på hans kvinnliga offers intuitions-radar...
Det märkliga, dock, är varför (exempelvis) serievåldtäktsmannen- och mördaren Ted Bundy inte detekterades på hans kvinnliga offers intuitions-radar...
De vet inte vad de pratar om, vi kan bara säga som så att så fort någon hädanefter använder argumentet att de "kan detektera" att en man är på ett visst sätt så ljuger de och deras argument borde ignoreras helt och hållet.
Citat:
Jag tror inte att någon incel vill ha ett kommunistsamhälle där staten delar ut flickor till varje ensam kille. Även om jag så fick 100 glädjeflickor från staten hade det knappast gjort mig gladare, snarare ännu mer nedstämd.
Eller kanske ännu bättre, gå ihop och ordna resor under anonyma förhållanden (vill ju knappast skylta med att det är en incelklubb offentligt) och festa i länder/städer där man kan ha kul och träffa damer?
Nu kanske jag låter som värsta inceln, men det är jag inte. Har fått min beskärda del damer även om det under långa tider råder torka. Men känner verkligen medlidande för incel och att denna grupp bara ökar och ökar.
Eller kanske ännu bättre, gå ihop och ordna resor under anonyma förhållanden (vill ju knappast skylta med att det är en incelklubb offentligt) och festa i länder/städer där man kan ha kul och träffa damer?
Nu kanske jag låter som värsta inceln, men det är jag inte. Har fått min beskärda del damer även om det under långa tider råder torka. Men känner verkligen medlidande för incel och att denna grupp bara ökar och ökar.
Tror som dig. Incelkillar är inga killar som sitter där som totala förlorare och kräver om att få saker gratis. De är nog fullt kapabla till att attrahera tjejer som vilken annan kille som helst, bara att de inte får möjligheterna. Så var det för mig åtminstone, jag var ensam upp till undre 20-års åldern, sedan när min livsstil ändrades fick jag fler tjejer än majoriteten. Man träffar inte många damer om man kliver upp på jobbet, åker och handlar och sedan hem till sin lägenhet. Vad jag tror att samhället behöver är att det ska bli lättare att träffa människor och hitta umgänge, det är där moment 22 ligger.
Egentligen är inte detta ett samhällsproblem bara, utan det är ett mänskligt attitydsproblem. Jag har träffat alla kategorier av människor och de allra flesta kan man lägga in i facken "isolerade personer" och "personer i sociala cirklar". Problemet med många isolerade personer som är ensamma, är att de är fullständigt veliga med att göra något åt sina situationer när de får möjligheterna till det. De är aldrig på när man frågar dem om de vill umgås, utan de verkar nästan trivas i sin ensamhet. Personer som är i sociala cirklar däremot är likadan fast på ett mer självupptaget sätt, de är inte ensamma men de är trista jävlar som mestadels vill hänga med dem i sin trånga cirkel bara.
Det är svårt att göra något åt de tråkiga jävlarna som håller sig tight inom sina sociala cirklar, däremot hade det varit önskvärt om ensamma personer varit mer öppen och tagit fler möjligheter till kontakt. Det är här det kan göras konkret ändring, för då skulle tidigare ensamma personer kunna bilda sina egna sociala kretsar.
Citat:
Vad jag saknar är en offentlig diskussion om detta. På samma sätt som vi offentligt diskuterar mäns våld mot kvinnor i termer av hur män rent allmänt borde behandla kvinnor.
Det är mycket snack i offentligheten om att unga killar behöver rätt manliga förebilder för att utvecklas till stabila och bra män. Tveklöst är det så, men parallellt borde vi diskutera vad det sänder för signaler när gangsterkillen får hur mycket tjejer som helst och den ordentlige killen inga. Vilka slutsatser om hur han borde vara borde en ung man dra av det?
Det är mycket snack i offentligheten om att unga killar behöver rätt manliga förebilder för att utvecklas till stabila och bra män. Tveklöst är det så, men parallellt borde vi diskutera vad det sänder för signaler när gangsterkillen får hur mycket tjejer som helst och den ordentlige killen inga. Vilka slutsatser om hur han borde vara borde en ung man dra av det?
En annan sida av detta för att påvisa absurditeten i det (det vill säga att egoistiska och svin till män som får mycket belöning för sina beteenden) är att männen som inte ens anammar den typen av beteende är de männen som blir dömda och får ta skiten för det.
Se bara hur det är ensamma män och "incels" som får ta emot kommentarer om att de har dåliga personligheter och är dåliga personer. De får med andra ord både ta emot skiten för ett beteende de inte ens har och samtidigt vara ensamma, medan killar som faktiskt har dåligt beteende både får kvinnorna och inte behöver ta emot skit för sitt beteende.