2024-03-09, 16:39
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag ger inte efter för något. Jag skiter helt enkelt i vad andra vill göra med sina liv. Om någon vill bli a-lagare och supa ihjäl sig så varsågod. Om någon vill definiera sig som katt och bli kallad Misse så inte tänker jag stoppa det.

Dock håller jag mig personligen till att använda pronomenet det för ickebinära och andra avvikande.
Det är inte riktigt samma sak. Samma sak blir det först om a-lagaren tvingar dig hävda att det inte är skadligt att supa ihjäl sig. Är du neutral blir du fortfarande hostil eftersom du inte håller med.

I kattscenariot kommer personen försöka påtvinga dig att densamma är katt på riktigt. Om du kallar personen "Misse" tar du ställning för att personen är katt på riktigt. Om du väljer att inte göra det tar du ställning för att personen inte är katt på riktigt. Att stå mitt emellan blir en kombination av båda.
Citera
2024-03-09, 16:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Det är inte riktigt samma sak. Samma sak blir det först om a-lagaren tvingar dig hävda att det inte är skadligt att supa ihjäl sig. Är du neutral blir du fortfarande hostil eftersom du inte håller med.

Kan inte tvinga mig att tycka något.

Citat:
I kattscenariot kommer personen försöka påtvinga dig att densamma är katt på riktigt. Om du kallar personen "Misse" tar du ställning för att personen är katt på riktigt. Om du väljer att inte göra det tar du ställning för att personen inte är katt på riktigt. Att stå mitt emellan blir en kombination av båda.

Jag kallar vederbörande för det om du nu misslyckades med att förstå mitt inlägg.
Citera
2024-03-09, 17:06
Medlem
avcs avatar
[quote=HerrGickhan|87611668]Kan inte tvinga mig att tycka något.
Och då blir du fientligt inställd och kränker alltså personen trots att du ger efter för hets världsbild (han/hon/hen/het)

Citat:
Jag kallar vederbörande för det om du nu misslyckades med att förstå mitt inlägg.
Alltså står du emellan båda.

Citat:
Nej, det finns ingen sådan etymologisk förklaring.
Glömde att svara, sorry!

Citat:
hän, adverb o. pref.; dels sammandragen form av hädan (i t. ex. imper. gå hän, jämför dän av dädan); dels o. vanligen = yngre fornsvenska hen, bort = danska, från medellågtyska hen = fornhögtyska hina (nyhögtyska hin), anglosaxiska hin-, bildat av pronom.-stammen hi- (i hit, se hin), liksom fornhögtyska dana (nyhögtyska dann) av þa-. Från danska o. nyhögtyska kommer prefixet hän- i hänvisa och så vidare, i regel rätt unga lån eller översättningsord, som i svenska börja att uppträda under senare hälften av 1600-talet. För hänskjuta Sahlstedt 1773 har t. ex. Dalin Arg. ännu hemskiuta osv.
https://www.synonymer.se/sv-syn/h%C3%A4n

Har för mig hän och dän är finska låneord, men minns inte exakt.

Citat:
HÄDAN hä3dan2, adv.
Ordformer
Etymologi
— Jfr HÄN.
α) (i högre stil) i fråga om lämnande av jordelivet: från detta livet, ur tiden, bort.
https://www.saob.se/artikel/?unik=H_1803-0067.9jq6

Så jo, hän är kortform av hädan som betyder bort.
Citera
2024-08-05, 16:35
Medlem
Varför motstånd mot ordet hen?

När han eller hon, dvs en persons könstillhörighet, är oviktigt i ett sammanhang så passar med all logik ordet hen bättre eller tom bäst av de alternativ som finns.

Varför finns det ett folkligt motstånd mot ordet hen i Sverige? Vad är den egentliga orsaken till att ni känner att hen bestämt inte ska användas?
Citera
2024-08-05, 16:41
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRANE
När han eller hon, dvs en persons könstillhörighet, är oviktigt i ett sammanhang så passar med all logik ordet hen bättre eller tom bäst av de alternativ som finns.

Varför finns det ett folkligt motstånd mot ordet hen i Sverige? Vad är den egentliga orsaken till att ni känner att hen bestämt inte ska användas?
För att det är ovant och det för tankarna till engelskans hen (höna).
Har man varit ute i vida världen och blivit kallad för chicken för att kompanifärgen var gul så vill man inte ta ordet hen i sin mun.
Den tid jag har kvar i jordelivet kan jag nog även i fortsättningen skriva han/hon i stället för det konstruerade "hen", när det är oklart om objektet ifråga har snippa eller snopp.
Citera
2024-08-05, 16:42
Medlem
jymdjakets avatar
För att det är ideologiskt laddat.
Citera
2024-08-05, 16:42
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:

För att alla delar inte radikalfeministers uppfattning om när könstillhörighet är och inte är viktigt. Jag har helt enkelt aldrig hört någon använda "hen" på ett sätt där jag tycker det fyller en funktion.
Citera
2024-08-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
För att det är ovant och det för tankarna till engelskans hen (höna).
Har man varit ute i vida världen och blivit kallad för chicken för att kompanifärgen var gul så vill man inte ta ordet hen i sin mun.
Den tid jag har kvar i jordeliven kan jag nog även i fortsättningen skriva han/hon i stället för det konstruerade "hen", när det är oklart om objektet ifråga har snippa eller snopp.
Hur mycket av ditt motstånd som egentligen härrör från förväxlingen med din höna vet du kanske bara själv, eller så är frågan av psykologisk eller ideologisk natur för dig. Troligen är du brun, inte sant...
Citera
2024-08-05, 16:44
Medlem
Om man pratar om människan i allmänhet så har man alltid använt ”hon”. Det är av gammal hävd.

I andra fall kan man säga ”personen”, eller bara ”den”. Till exempel ”den som vill får bada”. Inte ”hen som vill får bada”.

Det är slappt med ”hen”. Ordet behövdes inte. Det som skaver är att det används av samma sorts feminister som säger ”en” inställer för ”man”.
Citera
2024-08-05, 16:48
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:

Kan vara av vikt att nämna i tråden att många, många HBTQI+, icke binära och dito individer också hyser ett motstånd mot ordet ”hen” då dessa anser det vara kidnappat av CIS-personer.

Det uttryck som bör användas är ”Dem” och detta bör alltså endast användas för de individer jag nämner ovan, medan ”hen” är till blott och bart för de situationer där det saknas kunskap om personen är en hon, han eller icke-binär (etc).

Det gör utrycker ”hen” helt meningslöst eftersom vi redan har ett adekvat ord för detta, nämligen ”man”.

Som i ”ombudsman” eller i uttrycket ”Slåss till sista man” där man givetvis inte syftar på något visst enskilt kön.
Citera
2024-08-05, 16:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Det är skapa ideologiskt, för att framställa det som om människor kan vara varken man eller kvinna. Men det är förstås omöjligt. Ordet behövs inte i svenskan. Det är något man försökt trycka på och som man idag använder framförallt mot män för att framställa dem som omanliga. En hen är inte en man, utan en kuklös sak.
Citera
2024-08-05, 16:49
Medlem
Olduvais avatar
Citat:

Den, vederbörande eller personen, är tre redan existerande ord som fyller den funktionen, och det finns fler.

"Hen" är bara något som feministerna lanserat för att visa makt genom att försöka vara ständigt närvarande i folks vardag. Ungefär som att kommunister sa "tovorish"/kamrat i Sovjetunionen. Eller att man inte får säga krig i Ryssland.
Citera
hen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in