2021-08-11, 08:25
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var i bibeln står det "dödsriket "?
På ett antal ställen. Ex i luk 16:23: "I dödsriket, där han pinades, lyfte han blicken och fick långt borta se Abraham, och Lasaros vid hans sida."
Citat:
Det står att Jesus predikade för andarna i fängelset:

"Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse."
(1 Petrus 3:18-19 Bibel2000)

Det betyder att Jesus fick uppståndelse som en andevarelse och predikade för dom onda andarna som var satta i fängelse.
Att det endast rörde sig om onda andar stämmer inte med Petrus vidare utläggning några meningar senare i kapitel 4:6:
"Ty därför förkunnades evangeliet också för dem som nu är döda: även om de som människor blev dömda kroppsligen, skulle de få leva andligen, som Gud."
Det rörde sig alltså även om människor.

Citat:
Som andevarelse besökte han också lärjungarna. Det kan vi veta eftersom Jesus dök upp i ett rum som var låst. En människa hade varit tvungen att bryta upp låset. Därför trodde dom att han var en skepnad, en ande, men han hade materialiserat sig i en mänsklig kropp, så som änglar i alla tider kunnat göra.

Han såg ut och kändes som en människa, han hade en mänsklig kropp. Skillnaden mellan en ängel och människa när ängeln materialiserat sig, är att ängeln kan återigen bli en andevarelse, det kan inte en människa.
Så Jesus hade alltså återigen blivit en andevarelse/ängel, han uppväcktes från döden, från dödsriket i anden. Så han kan inte ha varit i dödsriket och predika, eftersom inget vetande existerar där, utan han uppväcktes från dödsriket/döden till ett himmelskt/andligt liv.
Ja du har skrivit detta ett antal ggr nu och därmed gjort Jesus till en lögnare då han övertygade lärjungarna om att det verkligen var hans kropp de såg.
För jag har för mig att du eller någon som delar din syn ville mena att Jesu köttsliga kropp smusslades iväg upp till himlen medan den kropp lärjungarna såg bara skenbart var Jesu kropp?
Varför förklarade då inte Jesus det för lärjungarna?

Citat:
Och han kunde inte ha blivit uppväckt som människa igen, eftersom han offrade hans mänskliga liv, hans mänskliga kropp när han dödades.
1 kor 15:17: "Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder."
Citera
2021-08-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
På ett antal ställen. Ex i luk 16:23: "I dödsriket, där han pinades, lyfte han blicken och fick långt borta se Abraham, och Lasaros vid hans sida."

Jag frågade var i bibeln står det att Jesus predikade för andarna i "dödsriket" när det uttryckligen står "fängelset ".

Citat:
Att det endast rörde sig om onda andar stämmer inte med Petrus vidare utläggning några meningar senare i kapitel 4:6:
"Ty därför förkunnades evangeliet också för dem som nu är döda: även om de som människor blev dömda kroppsligen, skulle de få leva andligen, som Gud."
Det rörde sig alltså även om människor.

Du menar alltså att dom döda är inte döda, utan dom lever?

Självklart menar Petrus att evangeliet förkunnades för dom när dom var levande, dom som på hans tid var döda.

Om han hade menat att det predikas för döda, så hade han inte uttryckt sig i dåtid, utan att det fortgående predikas för dom döda. Eller menar du att dom döda som det predikade för bara en enda gång var speciella?

Citat:
Ja du har skrivit detta ett antal ggr nu och därmed gjort Jesus till en lögnare då han övertygade lärjungarna om att det verkligen var hans kropp de såg.

Dom såg något som liknade Jesu tidigare kropp. Om han hade använt sig av samma kropp när han materialiserade sig, så hade lärjungarna känt igen hans ansikte, men dom kände inte igen honom först:

"När hon hade sagt det vände hon sig om och såg Jesus stå där, men hon förstod inte att det var han.
Jesus sade till henne: »Varför gråter du, kvinna? Vem letar du efter?« Hon trodde att det var trädgårdsvakten och svarade: »Om det är du som har burit bort honom, herre, så säg mig var du har lagt honom, så att jag kan hämta honom.«
Jesus sade till henne: »Maria.« Hon vände sig om och sade till honom: »Rabbouni!« (det är hebreiska och betyder mästare).
" (Joh 20:14-16 Bibel2000)

"När morgonen kom stod Jesus på stranden, men lärjungarna förstod inte att det var han.
Och Jesus frågade: »Mina barn, har ni ingen fisk?« De svarade nej, och han sade: »Kasta ut nätet på högra sidan om båten, så får ni.« De kastade ut nätet, och nu orkade de inte dra in det för all fisken.
Den lärjunge som Jesus älskade sade då till Petrus: »Det är Herren!« När Simon Petrus hörde att det var Herren knöt han om sig ytterplagget, för han var inte klädd, och hoppade i vattnet.
" (Joh 21:4-7 Bibel2000)

Citat:
För jag har för mig att du eller någon som delar din syn ville mena att Jesu köttsliga kropp smusslades iväg upp till himlen medan den kropp lärjungarna såg bara skenbart var Jesu kropp?
Varför förklarade då inte Jesus det för lärjungarna?

Nej, jag har inte sagt att Jesu kropp smusslades till himlen, köttslig kropp kan inte komma till himlen, det är fysiskt omöjligt:

"Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike" (1Kor 15:50 Bibel2000)

Det jag har sagt är att Jesu kropp förintades av Gud så att människor inte skulle börja tillbe hans reliker (ändå påstår många att dom har hans reliker och tillber dom).

Liknande gjorde Gud med Moses och Enoks kropp:

"Där i Moab dog Herrens tjänare Mose, så som Herren hade sagt.
Han begravde honom i dalen mitt emot Bet Pegor i Moab; än i dag vet ingen var graven finns.
" (5 Mose 34:5-6 Bibel2000)

Satan tvistade med Mikael om vad som skulle hända med Moses kropp, för han vill att människor ska tillbe reliker/avgudar:

"Ärkeängeln Mikael tillät sig inte att fördöma djävulen med smädelser, när han tvistade med honom om Moses kropp, utan sade: »Måtte Herren tillrättavisa dig.«" (Juda 9 Bibel2000)

Citat:
Citat:
Och han kunde inte ha blivit uppväckt som människa igen, eftersom han offrade hans mänskliga liv, hans mänskliga kropp när han dödades.
Citat:
1 kor 15:17: "Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder."

Det skriftstället motsäger inte det jag sade, eftersom Jesu uppstod andligen, inte kroppsligen:
"Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse."

Jesus offrade sitt mänskliga liv en gång för alla:

"Han måste inte som de andra översteprästerna dagligen offra först för sina egna synder och sedan för folkets. Det gjorde han en gång för alla när han offrade sig själv." (Hebr 7:27 Bibel2000)

Om han hade uppstått i samma mänskliga kropp som han dog i, så hade han inte offrat någonting.
Senast redigerad av ttsp 2021-08-11 kl. 11:07.
Citera
2021-08-11, 16:47
Citat:
Varför läser man en trosbekännelse istället för bibeln?

Vi läser såklart även Bibeln i mässan. Ja, faktum är att Bibeln är den katolska kyrkans gudstjänstbok.

Notera även att trosbekännelser är en central del av förkunnandet av den kristna tron. Den allra tidigaste trosbekännelsen finner vi hos Paulus i det första brevet till Korinthierna:

-Bland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. (jfr 1 Kor 15)
Citera
2021-08-11, 19:41
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Jag frågade var i bibeln står det att Jesus predikade för andarna i "dödsriket" när det uttryckligen står "fängelset ".
Ok, ett missförstånd.

Citat:
Du menar alltså att dom döda är inte döda, utan dom lever?

Självklart menar Petrus att evangeliet förkunnades för dom när dom var levande, dom som på hans tid var döda.

Om han hade menat att det predikas för döda, så hade han inte uttryckt sig i dåtid, utan att det fortgående predikas för dom döda. Eller menar du att dom döda som det predikade för bara en enda gång var speciella?
De lever alltså inte i sina kroppar så klart, om det är dit du vill ha det.
Enligt 2 Pet 2:9 "Herren vet alltså att rädda de gudfruktiga ur prövningen men också att hålla de orättfärdiga i förvar under tuktan fram till domens dag,"
Tydligen är det så att Gud håller de orättfärdiga i förvar.
Jesus ger ju även bilden av att den rike mannen förvarades någonstans, vid medvetenhet.
Om detta har du tidigare menat att detta bara är en liknelse. Men om inget i denna liknelse stämmer med vad du anser vara sant, så borde du mena att Jesus här gav en dålig liknelse som inte ens i stora drag är likt hur det är?

Citat:
Dom såg något som liknade Jesu tidigare kropp. Om han hade använt sig av samma kropp när han materialiserade sig, så hade lärjungarna känt igen hans ansikte, men dom kände inte igen honom först:

"När hon hade sagt det vände hon sig om och såg Jesus stå där, men hon förstod inte att det var han.
Jesus sade till henne: »Varför gråter du, kvinna? Vem letar du efter?« Hon trodde att det var trädgårdsvakten och svarade: »Om det är du som har burit bort honom, herre, så säg mig var du har lagt honom, så att jag kan hämta honom.«
Jesus sade till henne: »Maria.« Hon vände sig om och sade till honom: »Rabbouni!« (det är hebreiska och betyder mästare).
" (Joh 20:14-16 Bibel2000)

"När morgonen kom stod Jesus på stranden, men lärjungarna förstod inte att det var han.
Och Jesus frågade: »Mina barn, har ni ingen fisk?« De svarade nej, och han sade: »Kasta ut nätet på högra sidan om båten, så får ni.« De kastade ut nätet, och nu orkade de inte dra in det för all fisken.
Den lärjunge som Jesus älskade sade då till Petrus: »Det är Herren!« När Simon Petrus hörde att det var Herren knöt han om sig ytterplagget, för han var inte klädd, och hoppade i vattnet.
" (Joh 21:4-7 Bibel2000)
De olika redogörelserna kan förklaras på annat sätt än att det inte var Jesu verkliga kropp de såg. På de två på väg till Emmaus står rent att deras ögon var förblindade så att de inte kände igen honom.
Att vissa av dem trodde det var en ande säger ingenting om hur lik sin köttsliga kropp han var. Att Maria från magdala först inte kände igen honom kan bero på annat, ex att det inte var ljust nog än, att ögonen var tårfyllda etc. Dessutom visste de alla att Jesus dött. Det är möjligt att de helt enkelt inte trodde sina ögon.

Citat:
Nej, jag har inte sagt att Jesu kropp smusslades till himlen, köttslig kropp kan inte komma till himlen, det är fysiskt omöjligt:

"Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike" (1Kor 15:50 Bibel2000)

Det jag har sagt är att Jesu kropp förintades av Gud så att människor inte skulle börja tillbe hans reliker (ändå påstår många att dom har hans reliker och tillber dom).

Liknande gjorde Gud med Moses och Enoks kropp:

"Där i Moab dog Herrens tjänare Mose, så som Herren hade sagt.
Han begravde honom i dalen mitt emot Bet Pegor i Moab; än i dag vet ingen var graven finns.
" (5 Mose 34:5-6 Bibel2000)

Satan tvistade med Mikael om vad som skulle hända med Moses kropp, för han vill att människor ska tillbe reliker/avgudar:

"Ärkeängeln Mikael tillät sig inte att fördöma djävulen med smädelser, när han tvistade med honom om Moses kropp, utan sade: »Måtte Herren tillrättavisa dig.«" (Juda 9 Bibel2000)

Det skriftstället motsäger inte det jag sade, eftersom Jesu uppstod andligen, inte kroppsligen:
Ok, du menar att Jesu kropp förintades av Gud och sedan påstod Jesus för lärjungarna att det verkligen var hans kropp de såg. Lärljungen Tomas kunde inte tro det verkligen var Jesus förrän han förvissats om det genom att få känna på såren Jesus fick vid korsfästelsen.
Men även han blev då lurad enligt dig, för det var faktiskt verkligen egentligen inte Jesu kropp som uppstod eftersom den blev förintad.

Rent teologiskt var det tydligen enligt dig så att Jesu kropp lika gärna kunde ha legat kvar i graven. Att anledningen till att ängeln påstod att kroppen inte var kvar eftersom Jesus uppstått från det döda, var egentligen inte det att kroppen uppstått utan att den förintats, så att man inte kunnat göra reliker av den?

Citat:
Jesus offrade sitt mänskliga liv en gång för alla:

"Han måste inte som de andra översteprästerna dagligen offra först för sina egna synder och sedan för folkets. Det gjorde han en gång för alla när han offrade sig själv." (Hebr 7:27 Bibel2000)

Om han hade uppstått i samma mänskliga kropp som han dog i, så hade han inte offrat någonting.
Om det inte var hans mänskliga kropp som uppstod blir följande uttalande av Jesus en lögn:
Joh 2:19-22:
"Jesus svarade: »Riv ner detta tempel, så skall jag låta det uppstå igen på tre dagar.« Judarna sade: »I fyrtiosex år har man byggt på det här templet, och du skall låta det uppstå igen på tre dagar!« Men det tempel han talade om var hans kropp. När han sedan uppstod från de döda kom hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta, och de trodde på skriften och på ordet som Jesus hade sagt."
Citera
2021-08-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ok, ett missförstånd.

Ja, Jesus predikade inte i dödsriket som du påstod, utan i fängelset för andevarelserna.

Citat:
De lever alltså inte i sina kroppar så klart, om det är dit du vill ha det.
Enligt 2 Pet 2:9 "Herren vet alltså att rädda de gudfruktiga ur prövningen men också att hålla de orättfärdiga i förvar under tuktan fram till domens dag,"
Tydligen är det så att Gud håller de orättfärdiga i förvar.
Jesus ger ju även bilden av att den rike mannen förvarades någonstans, vid medvetenhet.
Om detta har du tidigare menat att detta bara är en liknelse. Men om inget i denna liknelse stämmer med vad du anser vara sant, så borde du mena att Jesus här gav en dålig liknelse som inte ens i stora drag är likt hur det är?

Jo, liknelsen ger en bra bild över hur dåligt det är att dela den rike mannens öde, att hamna i dödsriket där det inte existerar vetskap/medvetenhet:

"Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet." (Predikaren 9:10 Bibel2000)

Det var till en sådan tillvaro som den rike mannen hamnade i bokstavligt. Det Jesus tog upp var inte bokstavligt, utan var en liknelse.

Citat:
De olika redogörelserna kan förklaras på annat sätt än att det inte var Jesu verkliga kropp de såg. På de två på väg till Emmaus står rent att deras ögon var förblindade så att de inte kände igen honom.
Att vissa av dem trodde det var en ande säger ingenting om hur lik sin köttsliga kropp han var. Att Maria från magdala först inte kände igen honom kan bero på annat, ex att det inte var ljust nog än, att ögonen var tårfyllda etc. Dessutom visste de alla att Jesus dött. Det är möjligt att de helt enkelt inte trodde sina ögon.

Rena tillfälligheter alltså att dom inte kände igen honom?

Citat:
Ok, du menar att Jesu kropp förintades av Gud och sedan påstod Jesus för lärjungarna att det verkligen var hans kropp de såg. Lärljungen Tomas kunde inte tro det verkligen var Jesus förrän han förvissats om det genom att få känna på såren Jesus fick vid korsfästelsen.
Men även han blev då lurad enligt dig, för det var faktiskt verkligen egentligen inte Jesu kropp som uppstod eftersom den blev förintad.

Du glömmer att dörrarna var reglade, fundera på varför man tar upp det i bibeln. Om Jesus verkligen hade uppstått som människa igen, så skulle han inte kunnat komma förbi dom reglade dörrarna.

Och du kan fundera på varför Gud skulle uppväcka Jesus med en ofullkomlig kropp med sår och skador. Nej, Jesus materialiserade sig med en sådan kropp bara för att visa, men det var inte den kroppen som Jesus hade som människa.

Citat:
Rent teologiskt var det tydligen enligt dig så att Jesu kropp lika gärna kunde ha legat kvar i graven.

Varför tror du det? Tvärtom, om kroppen hade legat kvar, så hade människor kunnat göra reliker av kroppsdelarna.

Citat:
Att anledningen till att ängeln påstod att kroppen inte var kvar eftersom Jesus uppstått från det döda, var egentligen inte det att kroppen uppstått utan att den förintats, så att man inte kunnat göra reliker av den?

Vilket skriftställe tänker du på?

Citat:
Om det inte var hans mänskliga kropp som uppstod blir följande uttalande av Jesus en lögn:
Joh 2:19-22:
"Jesus svarade: »Riv ner detta tempel, så skall jag låta det uppstå igen på tre dagar.« Judarna sade: »I fyrtiosex år har man byggt på det här templet, och du skall låta det uppstå igen på tre dagar!« Men det tempel han talade om var hans kropp. När han sedan uppstod från de döda kom hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta, och de trodde på skriften och på ordet som Jesus hade sagt."

Jesus fick en andlig kropp:

"Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv, så finns det också en med ande." (1 Kor 15:44 Bibel2000)

Templet som uppstod efter tre dagar var alltså hans andliga kropp.

Och som det står, Jesus uppväcktes från döden som en ande:

"Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden" (1 Petr 3:18 Bibel2000)

Och 1 Kor 15:45 är väldigt tydlig:

"Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande..." (1 Kor 15:45 Bibel2000)

Jesus blev en ande.
Senast redigerad av ttsp 2021-08-11 kl. 21:14.
Citera
2021-08-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Vi läser såklart även Bibeln i mässan.

Ja, "även", men jag undrar varför inte enbart bibeln? I bibeln står det inget om att Jesus är: "icke skapad.."

Den nicenska trosbekännelsen är ett tillägg till bibeln, som kom till 300 år efter att bibeln färdigställdes, som en reaktion på diskussionerna om Jesus var Gud. Att lägga till/tillfoga något, är något man inte skulle göra:

"Om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok." (Upp 22:18 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2021-08-11 kl. 21:16.
Citera
2021-08-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ja, "även", men jag undrar varför inte enbart bibeln? I bibeln står det inget om att Jesus är: "icke skapad.."

Den nicenska trosbekännelsen är ett tillägg till bibeln, som kom till 300 år efter att bibeln färdigställdes, som en reaktion på diskussionerna om Jesus var Gud. Att lägga till/tillfoga något, är något man inte skulle göra:

"Om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok." (Upp 22:18 Bibel2000)
Det står vidare att om någon tar bort något ur den boken så har det också konsekvenser.

Du vill ju ta bort att Jesus kallar sig Gud den allsmäktige i den boken. Då var plötsligt inte den boken så trovärdig skrev du en gång minns jag.

Kastar du bibelord i glashus nu igen?
Citera
2021-08-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det står vidare att om någon tar bort något ur den boken så har det också konsekvenser.

Du vill ju ta bort att Jesus kallar sig Gud den allsmäktige i den boken. Då var plötsligt inte den boken så trovärdig skrev du en gång minns jag.

Kastar du bibelord i glashus nu igen?

Visa var jag har skrivit så.
Citera
2021-08-11, 22:02
Medlem
Citat:
Visa var jag har skrivit så.
Oväsentligt. Varför skulle jag forska i det när det säkert var två år sedan eller mer.

Du bevisar ständigt att du inte bryr dig om den texten eftersom du ständigt förnekar den.

Du får tro på vad du vill om Jesus men det är dubbelmoral att använda bibelord mot andra när du gör samma sak själv.
Citera
2021-08-11, 22:12
Medlem
Citat:
Oväsentligt. Varför skulle jag forska i det när det säkert var två år sedan eller mer.

Du bevisar ständigt att du inte bryr dig om den texten eftersom du ständigt förnekar den.

Du får tro på vad du vill om Jesus men det är dubbelmoral att använda bibelord mot andra när du gör samma sak själv.

Du blandar ihop mig med någon annan.
Citera
2021-08-11, 22:22
Medlem
Citat:
Du blandar ihop mig med någon annan.
Nej. Det är du som menar att Jesus inte är Gud den allsmäktige.

Trots att det är precis detta som står i exakt den bok som också säger att den som tar bort eller lägger till något från den boken får konsekvenser.

Du vill applicera bokens fördömanden på andra men ser inte att du gör samma sak själv tydligen.
Citera
2021-08-11, 22:28
Medlem
Citat:
Nej. Det är du som menar att Jesus inte är Gud den allsmäktige.

Bevisa att Jesus är Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in