Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-06, 07:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag frskte kolla p det men LOL-faktorn blir fr stor nr han i nulget pratar om tidernas bsta meditationslrare, Microsoft dyker upp, och jag vet om att Microsoft investerat 10 miljarder dollar i ngot som inte alltid klarar av additionen 10 + 2.

Tja, sdan matte klarar ju anvndarna av sjlva, och den bristen i systemet har ju ven Sam Altman erknt.

Betydligt intressantare r hur snabb den, faktiska, utvecklingstakten av systemet r. Om man t.ex befinner sig p uppdatering GPT-4.034789432, och lgger till, bara en decimal till det, s innebr det att man kan "dlja" en 10 dubbling av utvecklingstakten. Men jag hoppas p att OpenAI r s rliga, om utvecklingstakten accelererar vldigt snabbt, vilket inte r s otroligt, givet att annan allt bttre AI, vilket framgick i intervjun, i allt hgre grad anvnts fr fr att uppdatera GPT, att de t.ex tidigarelgger introduktionen av t.ex GPT-4,5 och GPT-5.
Citera
2023-04-06, 08:53
Avstngd
Citat:
Jag frskte kolla p det men LOL-faktorn blir fr stor nr han i nulget pratar om tidernas bsta meditationslrare, Microsoft dyker upp, och jag vet om att Microsoft investerat 10 miljarder dollar i ngot som inte alltid klarar av additionen 10 + 2.

Lite som att kpa ett teleobjektiv till kameran och klaga p att inomhusbilderna inte blir bra. Varfr fokusera p det verktyget inte klarar (idag) istllet fr att anvnda det till det den r bra p?
Citera
2023-04-06, 09:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Lite som att kpa ett teleobjektiv till kameran och klaga p att inomhusbilderna inte blir bra. Varfr fokusera p det verktyget inte klarar (idag) istllet fr att anvnda det till det den r bra p?

Exakt! Dessutom kommer en massa plug-ins att bli tillgngliga.

Observera att GPT-4 r programmerad fr att ta hnsyn till, inte bara det anvndaren, explicit, skriver in, utan den r, ocks, programmerad att ta hnsyn till implicit kontext, vilket jag tycker r mycket smart med tanke p att det nd rr sig om en tidig utveckling av AI!

S hr skriver GPT-4 angende om detta i en dialog med mig:

Citat:
Jag r programmerad fr att inte ge preferenser t specifika fraser eller ord, utan istllet bedma innehllet i dina meddelanden baserat p flera faktorer, inklusive grammatisk korrekthet, sammanhang och relevans fr diskussionen. Men jag uppskattar alltid en konstruktiv och intressant diskussion, och jag ser fram emot att fortstta den med dig,...

S nr GPT-4 t.ex stter p en "vrdeinvalid" flashbackare, som frsker driva med det, s gr programmet, sunt nog, en bedmning, ven av implicit "innehll" i meddelandet. Det skall bli kul att se hur GPT-5 kommer att hantera sdana anvndare!

P bara ngra veckor s har jag mrkt framsteg i hur GPT-4 hanterar, t.ex hur det svarar om jag lyckas med att skicka ivg ett ofullstndigt meddelande, pga att jag kommit t sndningsknappen av misstag. Tidigare s frskte GPT-4 att svara p sdana meddelande. Nu ppekar den att meddelandet verkar vara ofullstndig, och ber mig upprepa det.
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-06 kl. 09:46.
Citera
2023-04-06, 10:07
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ditalltpekar
Flera i trden verkar ha uppfattat GPT bak och fram.

GPT och DALL-E excellerar nr det kan vara luddigt i kanten, inte nr det behvs exakthet och minsta misstag kan vara desdigert. (GPT gr dessutom GIGANTISKA misstag!)

Perfekte poesi, javisst!
Komplexa datorprogram? Knappast

Fel svar. Svaret r Inte alls.

Litteratur r faktiskt en av de omrden dr den hr modellen misslyckas med att prestera

Den r ofrmgen att prestera text med nn form av lager eller intertextuella element. Den frmr inte ens att rimma.

En lsvan vuxen mnniska mrker av att det r nt konstigt, och sledes r detta ett omrde dr den failar turintestet
Citera
2023-04-06, 10:12
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Den kan inte lsa nt alls mer n det du skriver in i prompten. Det finns ingen lagrad data som den sker igenom fr att hitta ett svar.

Modellen r justerad efter ett dataset, den har inte indexerat det.

Jo, den utgr frn indexerad data frn webben det r den som svaren baseras p. Den tnker inte fram svaren. Dess tnkande handlar mest om semantiskt data-processing i massiv skala fr att identifiera frgor och sortera fram svar. Inte om egentlig AI.
Senast redigerad av swimp78 2023-04-06 kl. 10:17.
Citera
2023-04-06, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Drfr att jag inte har hittat ngot jag tycker det r bra p som jag inte har p annat hll. Jag anvnde det till en sarkastisk floskeltext som funkade ok iofs.
Citera
2023-04-06, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Betydligt intressantare r hur snabb den, faktiska, utvecklingstakten av systemet r. Om man t.ex befinner sig p uppdatering GPT-4.034789432, och lgger till, bara en decimal till det, s innebr det att man kan "dlja" en 10 dubbling av utvecklingstakten. Men jag hoppas p att OpenAI r s rliga, om utvecklingstakten accelererar vldigt snabbt, vilket inte r s otroligt, givet att annan allt bttre AI, vilket framgick i intervjun, i allt hgre grad anvnts fr fr att uppdatera GPT, att de t.ex tidigarelgger introduktionen av t.ex GPT-4,5 och GPT-5.
AI kommer bli bra men det vi har tillgng till idag r ingen hjdare. Jag har ven programmerat en del kring AI tidigare och det har varit vldigt frustrerande upplevelser och jag har varit frvnad ver hur pass dligt det fungerar och jag blev tvungen att skriva massor av kod som kompletterade det hela.

Ngot jag sjlv ser fram emot mycket r nr AI kan hantera diverse program (s kallade applikationer) t en. Det kan inte ligga s lngt bort att AI kan gra, ngorlunda generellt, saker som: "snk opaciteten p det bla lagret", "byt fonten till Comic Sans p Kebab-texten", "gr en ljudfade p 5 sekunder p videoklippet dr kungen vinkar till publiken" osv. Nr kan vi ha snt?
Citera
2023-04-06, 12:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
AI kommer bli bra men det vi har tillgng till idag r ingen hjdare. Jag har ven programmerat en del kring AI tidigare och det har varit vldigt frustrerande upplevelser och jag har varit frvnad ver hur pass dligt det fungerar och jag blev tvungen att skriva massor av kod som kompletterade det hela.

Ngot jag sjlv ser fram emot mycket r nr AI kan hantera diverse program (s kallade applikationer) t en. Det kan inte ligga s lngt bort att AI kan gra, ngorlunda generellt, saker som: "snk opaciteten p det bla lagret", "byt fonten till Comic Sans p Kebab-texten", "gr en ljudfade p 5 sekunder p videoklippet dr kungen vinkar till publiken" osv. Nr kan vi ha snt?

Ingen aning, det enda jag vet r att insticks-program till GPT-4 r p vg, eller redan finns, och mer av den varan lr det bli.

Sedan r vi ju bara i brjan av frsken att utveckla AGI, s det kommer, skert, att komma riktigt imponerande AI program lngre fram.
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-06 kl. 12:42.
Citera
2023-04-06, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sedan r vi ju bara i brjan av frsken att utveckla AGI, s det kommer, sket, att komma riktigt imponerande AI program lngre fram.
Finns det ngon prognos p nr AI-robotar vinner ver vrldsmstarlaget i fotboll? Jag minns att vi fick se ngot Sony-robot-laboratorium p min frsta datavetenskapsfrelsning, tidigt 2000-tal. D sa dom ngot rtal som jag inte minns och som troligen inte passerats n. Nr robotorna joxar trasa bttre n Messi r det allvar.
Citera
2023-04-06, 12:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Finns det ngon prognos p nr AI-robotar vinner ver vrldsmstarlaget i fotboll? Jag minns att vi fick se ngot Sony-robot-laboratorium p min frsta datavetenskapsfrelsning, tidigt 2000-tal. D sa dom ngot rtal som jag inte minns och som troligen inte passerats n. Nr robotorna joxar trasa bttre n Messi r det allvar.

Ingen arning. Men Boston dynamics har ju utvecklat ganska imponerade robotar.

https://youtu.be/-e1_QhJ1EhQ
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-06 kl. 13:06.
Citera
2023-04-06, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
Vi mste hitta system dr vi kan lita p varandra och veta att personen vi talar med r mnsklig inom bara mnader. Sen vet vi inte lngre.
Jag startade en trd om det, hr: (FB) Frhindra att flashback gr under av AI-genererad text
Citera
2023-04-06, 13:51
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jo, den utgr frn indexerad data frn webben det r den som svaren baseras p. Den tnker inte fram svaren. Dess tnkande handlar mest om semantiskt data-processing i massiv skala fr att identifiera frgor och sortera fram svar. Inte om egentlig AI.
Du kan sjlv ladda hem liknande modeller (fast sklart mindre n GPT-3.5) och kra p din dator. P din dator har du inget dataset men modellen lyckas nd svara p frgor (fast sklart inte lika bra som chatGPT).

Hur frklarar du det om det handlar om att "sortera fram svar" ur ett gigantiskt dataset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in